Passeig Tolrà, 22 - Castellar del Vallès

937 145 385

I tu, com estimules el llenguatge?

I tu, com estimules el llenguatge?

En els darrers anys, des de l’educació infantil ens trobem amb un repte: un nombre significatiu d’alumnes presenta dificultats en el desenvolupament del llenguatge, la pronunciació i l’expressió. Aquest fenomen pot atribuir-se a diversos factors, entre ells, l’ús cada vegada més estès de pantalles des de la primera infància i la pèrdua de pràctiques tradicionals com parlar als infants, llegir-los contes i/o cantar cançons.

És per això que fa uns anys que el Departament d’Educació de Catalunya va posar en marxa el PCTEI, un Programa de Cooperació Territorial d’Educació Inclusiva, finançat pel propi Departament, amb l’objectiu d’intervenir en l’estimulació del llenguatge en edats primerenques i així afavorir a l’accés als aprenentatges i l’adquisició del llenguatge escrit. Aquest curs 2023 i 2024 hem estat seleccionats com a escola que se’n pot beneficiar.

Durant aquest any, estem tenint el suport d’una Mestra d’Audició i Llenguatge (MALL), l’Elena, que, un dia a la setmana ens acompanya a les aules d’infantil per seguir estimulant el llenguatge oral a tots els infants d’I3, I4 i I5. A través de jocs, contes, poemes i racons adaptats al nivell maduratiu dels infants, està realitzant activitats per fomentar la interacció verbal, ampliar el vocabulari, millorar la coherència i la cohesió en el discurs oral i desenvolupar la consciència fonològica (que és l’habilitat que permet reconèixer i utilitzar els sons del llenguatge parlat, i és clau per aprendre a llegir).

A més a més, per abordar aquestes dificultats de llenguatge a l’aula, les mestres implementem diverses estratègies en el nostre dia a dia, com són:

  • Fomentem la interacció verbal: amb activitats en petit i gran grup, jocs de rol, assemblees i debats, creem un ambient d’aula que fomenta la interacció verbal entre els infants i amb els adults.
  • Promovem la lectura en veu alta: sabem que la lectura en veu alta és una eina poderosa per al desenvolupament del llenguatge, així que les mestres llegim contes als infants, triant aquells que tinguin narratives interessants que estimulin la seva imaginació i vocabulari.
  • Integrem la música i el cant: la música i el cant són excel·lents formes de fomentar el desenvolupament del llenguatge. Per això, les mestres ensenyem cançons als infants, juguem a inventar rimes i jocs de paraules, i utilitzem instruments musicals senzills a l’aula per promoure l’expressió oral i la pronunciació.
  • Creem un ambient d’aprenentatge estimulant: amb activitats com jocs de paraules, trencaclosques, activitats d’art i manualitats, i oferint espais per a la narració d’històries, realitzem activitats i oferim materials que despertin la curiositat i la creativitat dels nens.

En conclusió, les dificultats de llenguatge a l’educació infantil són recurrents a les aules i requereix d’una resposta multifacètica. Gràcies a fomentar la interacció verbal, promoure la lectura en veu alta, integrar la música i el cant, i crear un ambient d’aprenentatge estimulant, els docents, juntament amb el Programa del Departament, podem ajudar als nens i nenes a desenvolupar habilitats lingüístiques sòlides que els serviran durant tota la vida.

CreaEscola Quality Certificate for Education Website