Passeig Tolrà, 22 - Castellar del Vallès

937 145 385

El valor de la lectura: una porta oberta a nous mons, coneixements i emocions!

El valor de la lectura: una porta oberta a nous mons, coneixements i emocions!

Fomentar la lectura a l’escola és essencial no només per al desenvolupament acadèmic dels nostres alumnes, sinó també per al seu creixement personal i social. En un món cada vegada més digitalitzat i accelerat, la capacitat de llegir i comprendre textos de manera crítica és més important que mai.

La nostra escola disposa d’una biblioteca acollidora i atractiva per llegir, equipada amb varietat de llibres i materials de lectura que abasteixen diferents interessos i nivells de lectura. Hi ha llibres de diferents gèneres, cultures i formats per ajudar a atraure tot l’alumnat.

A l’escola, a més de tenir la biblioteca com a espai físic i polivalent, fomentem que tot el nostre edifici sigui un espai lector.

Com ho fem?

📖​ Les biblioteques d’aula: un espai dins les classes on es recopilen i organitzen materials de lectura, com llibres, revistes, dossiers i altres recursos escrits. La seva finalitat principal és fomentar l’hàbit de la lectura i facilitar l’accés a la informació per als alumnes. De vegades poden ser racons temàtics en funció del projecte o proposta didàctica que s’està treballant.

📖​ Passadissos lectors: hem creat còmodes zones de lectura i racons acollidors i tranquils, distribuïts en diferents espais de l’escola per proporcionar als alumnes l’oportunitat de llegir per plaer, així com per a treballs acadèmics.

📖​ La bibliopati: valorem que l’estona d’esbarjo tingui una oferta diversa, per això vam crear un raconet amb gespa artificial i coixins i una petita biblioteca amb contes, llibres i revistes.

A més dels espais físics, l’escola fomenta la lectura amb propostes molt diverses.

A la comunitat de petits hi ha les biblioteques d’aula i, a més, a I5 hi ha l’espai dels llibres viatgers, que son llibres que es poden emportar a casa en préstec. També es fan 3 dies a la setmana de lectura individualitzada i el projecte quinzenal dels Padrins de lectura amb els alumnes de P6.

A la comunitat de mitjans, fan el Projecte biblioteca, que consisteix en que cada alumne tria un llibre lliurement i cada setmana ha de llegir una part segons les seves possibilitats i ritme. Al final del llibre tenen diverses propostes de treball que poden triar lliurement, construir una maqueta, fer un còmic, escriure un final diferent, fer un resum o una descripció d’un personatge. També fan lectura en veu alta, i lectura individualitzada.

La comunitat de grans ha habilitat la biblioteca d’aula a l’espai del passadís i és compartida pels tres cursos. Tenen 3 lectures obligatòries al llarg del curs, i fan 15/20 min de lectura cada dia, de vegades en veu alta i de vegades individual. També fan el Projecte biblioteca, on cada alumne va llegint els llibres que tria lliurement. Quan han acabat un llibre, omplen una fitxa amb una petita ressenya i si volen poden fer una presentació als companys per recomanar el llibre.

La comunitat de joves també tenen unes lectures establertes durant el curs, tant de català com de castellà. Fan ½ h. de lectura al dia amb llibres que poden escollir lliurement segons els seus interessos. Quan acaben les lectures, fan activitats creatives a partir del que han llegit: booktrailers, booktubers, representacions, curtmetratges, obres de teatre, partint de textos literaris, o de creació pròpia. També s’organitzen fòrums de lectura amb escriptors propers i activitats amb la biblioteca municipal. Per saber-ne més de la comunitat de joves, et recomanem l’artícle que trobaràs aquí!

A l’escola també es porta a terme el Projecte Lecxit, on els alumnes que es valora, poden perfeccionar la lectura i la comprensió amb persones voluntàries, un dia a la setmana, fora de l’horari escolar. (T’interessa el projecte Lecxit? Te l’expliquem aquí!)

A més a més, participem en certàmens de lectura. Hi ha moltes maneres de fomentar la lectura i a l’escola mirem d’oferir-les totes per així arribar a tot l’alumnat.

Llegir fomenta la imaginació i la creativitat i millora les habilitats lingüístiques. Fomentar la lectura a l’escola contribueix a crear una comunitat de lectors apassionats. Quan els/les mestres i les famílies promouen la lectura com a activitat valuosa, es genera un ambient positiu al voltant dels llibres. Això pot motivar els alumnes a llegir més i a compartir les seves experiències literàries amb altres, creant així un cicle de motivació i aprenentatge continu.

I tu, ja tens el teu context ple d’oportunitats per llegir? A l’escola sí!

CreaEscola Quality Certificate for Education Website